Rakentamisen kustannukset helposti kuriin
Itse kun toimin rakennusautomaatioalalla ja luen näitä uutisia siitä, että miten rakentamisen kustannukset ovat lähes aina moninkertaiset niihin alkuperäisiin suunnitelmiin verrattuna, niin syy on täysin suunnittelussa ja siinä, että halvin voittaa tarjouskilpailussa aina. Omissa projekteissa tulee järjestään vastaan se, että alkuperäiset suunnitelmat ovat noin 50-70% siitä lopullisesta toteutuksesta. Joskus jopa vähemmän.
Ensin rakennuttaja kilpailuttaa halvimmat aliurakoitsijat, jonka jälkeen tarjouskilpailun voittaneet aliurkoitsijat valitsevat halvimmat mahdolliset laitteet ja tarvikkeet urkkansa suorittamiseen ja tietysti voittonsa maksimoimiseen. Rakennusvaiheen edetessä käy järjestään ilmi se, että nämä valitut ja jo mahdollisesti asennetut laitteet ja tarvikkeet eivät olekaan yhteensopivia keskenään, eli esimerkiksi teknisten laitteiden keskustelu ja yhteistoiminta, koska aliurakoitsijat eivät niitä valitessaan ole istuneet saman pöydän ääreen ja selvittäneet näitä asioita. Tässä kohtaa aletaan tekemään uusia suunnitelmia ja mahdollisesti vaihtamaan niitä jo asennettuja laitteita ja tarvikkeita. Lisätyönä. Tuplahinnalla. Monesti näitä ei silti enää edes pystytä muuttamaan niin, että lopputulos olisi täysin haluttu ja mennään sieltä mistä aita on matalin. Tämä toteutustapa vaikuttaa jo taas loppukäyttäjään ja ylläpitoon, kun ihmetellään sitä, että jossain on nyt ilmennyt vika, mutta kukaan ei tiedä, että missä ja miksi, koska toteutustapa on poikennut täysin suunnitelmista. Taas palaa rahaa ja paljon.
Ihan yksinkertaisella toimintatavalla, eli kunnon alkuperäisillä suunnitelmilla, parhaiden, eli ei siis halvimpien laitteiden ja materiaalien valinnalla ja suunnittelijan, rakennuttajan ja aliurakoitsijoiden saman pöydän ääressä istumisella, ennen rakennustoiminnan aloittamista säästettäisiin tässäkin maassa kunta- ja kaupunkitasolla niissä rakentamisen kustannuksissa satoja miljoonia euroja ihan joka vuosi. Ja tämä asia on fakta.
”Ensin rakennuttaja kilpailuttaa halvimmat aliurakoitsijat, jonka jälkeen tarjouskilpailun voittaneet aliurkoitsijat valitsevat halvimmat mahdolliset laitteet ja tarvikkeet urkkansa suorittamiseen ja tietysti voittonsa maksimoimiseen.”
Rakennusalan ammattilaisena tiedän, että näin se menee.
Urakat on jaettu niin moniin osiin, että seuraava ei tiedä mitä edellinen on todella tehnyt.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä, onko Saksassa kunnollinen logistinen suunnittelu lakisääteistä vai ei. Siellä kuitenkin esim. taloyhtiön putkiremontti tehdään ja onnistuu siten, että asuntokohtainen häiriö on keskimäärin reilu viikko ja maksimissaan kaksi viikkoa.
Tähän päästään, kun projektin alkuvaiheissa jokainen alihankkija tietää tarkalleen projektin etenemisaikataulun ja varusteet tilataan ajoissa, eikä juuri kun hommiin tulisi ryhtyä, jolloin tehtaan lomat estävät tavaran toimittamisen.
Logistinen ketju ei katkea tavaran toimittajien, kuljetuksen ja asennuksen osalta missään vaiheessa. Ketjun jokainen lenkki on sitoutunut sovittuihin aikatauluihin. Työmailla ei ole tyhjäkäyntiä eikä kukaan joudu odottelemaan edellisen työvaiheen valmistumista. Lomat eivät tule päälle juuri projektin ollessa pahimmillaan.
Jos armeija toimisi siten, kuin keskiverto suomalainen rakennustyömaa, niin ilmavoimat aloittaisivat hyökkäyksen, joka menee pieleen kun pommit putoaisivat, mutta osa niistä ei toimi, kun ovat väärän mallisia. Loppuja ei uskalleta pudottaa kun ei tiedetä, mikä pommeissa oli vikana.
Sitten tykistö ampuu keskityksen maajoukkojen ollessa vielä yöpuulla ja sitten kun maajoukot hyökkäävät, niin puolelta puuttuu patruunat ja lopuilla ne ovat väärää kaliberia.
Osa sotilaista ei hyökkää lainkaan, kun eivät ymmärrä suomea. Sotilaita on muutoinkin minimimäärä kustannussyistä, vaikka hyökkäyksen tehokkaaseen toteuttamiseen tarvittaisiin tekijöitä tuplamäärä.
Tästä huolimatta kapiaiset patistaisivat hyökkäämään, kun näin on kerran suunniteltu.
Hyökkäys joudutaan tietysti uusimaan pahimmillaan jopa kahdesti, ennen kuin älytään ottaa paikalle erikoisjoukot, jotka hoitavat jutun siististi, ammattitaidolla ja loppujen lopuksi myös halvemmalla, vaikka heidän varustamisensa ja kouluttamisensa olikin tuplaten kalliimpaa kuin perusmosurien.
Ilmoita asiaton viesti
Rakentamisesta Suomessa 60% on veroa, joten Saksaan vertaus on absurdia.
Ilmoita asiaton viesti